Koud weer, velden & materiaal

4-1-2021  | Het is buiten kouder, logisch voor de tijd van het jaar. Normaalgesproken hockeyt het grootste deel van de vereniging deze periode in de zaal. Omdat we nu buiten blijven, moeten we blessures voorkomen en rekening houden met de bespeelbaarheid van onze kunstgrasvelden en met onze materialen. Allereerst natuurlijk vanwege de veiligheid en daarnaast het behoud van het kunstgras en materiaal.

Sproei-installaties
De velden zijn winterklaar gemaakt, wat betekent dat de sproei-installaties zijn uitgezet. Zodra de competitie wordt hervat, wordt de beregening weer aangezet. Zo hebben we afgesproken met de gemeente.

Kou en veiligheid
Door wisselende weersomstandigheden moeten we van dag tot dag, maar ook gedurende de avond bekijken wat de situatie op de velden is en of trainingen door kunnen gaan of afgelast moeten worden.
Kou en zelfs vorst is op zich geen probleem voor kunstgras, maar de combinatie met water maakt dat velden glad en hard kunnen worden waardoor de balsnelheid verandert en de bal onvoorspelbaar kan rollen en stuiteren.

Pas je kleding aan
Bescherm je spieren en pas je kleding aan aan de weersomstandigheden. Draag meerdere laagjes over elkaar, waardoor je makkelijk iets kunt uittrekken als je het te warm krijgt. We zien toch regelmatig jeugdleden met blote benen arriveren of vertrekken, dat is in deze tijd van het jaar echt onverstandig. Een extra regenjasje, muts en handschoenen met antislip nopjes mee naar de training is ook een goed idee, net als thee (niet te heet!) in een thermosflesje ipv koud water.

Check de berichtgeving
Hou de berichtgeving in de gaten als je gaat trainen. Check de website/clubapp/groepsapp voordat je de deur uit gaat. Het uitgangspunt is dat we trainingen en oefenwedstrijden zoveel mogelijk door willen laten gaan. Maar dat betekent ook dat we soms pas kort van tevoren besluiten dat het niet veilig genoeg is.
Zelfs als je tijdens de training merkt dat hockeyen minder veilig wordt, doe je er verstandig aan de training te staken. Laten we blessures voorkomen.

Materiaal op de velden
Op de velden staan extra goals, minigoals, zaalbalken en autobanden die gebruikt kunnen worden tijdens trainingen. Voor het onderhoud aan de velden en het behoud van het materiaal, is het belangrijk dat deze na de training van het veld worden gehaald en in de uitsparingen/nissen bij de dug-outs worden teruggezet. Als het op het veld blijft liggen, worden de kunstgrasvezels platgedrukt wat zeker bij lagere temperaturen niet wenselijk is omdat ze dan niet terugveren. Bovendien gaat de aannemer die de velden onderhoudt niet eerst het veld leegruimen voordat hij aan zijn werkzaamheden begint, waardoor het veld dus minder goed onderhouden wordt.
Stem daarom af met het team dat na jou traint welke materialen kunnen blijven liggen en ruim de rest op. Na de laatste training is het veld dus leeg. Dit is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid en ons gezamenlijk belang.

Gooi je afval altijd weg in de kliko's die overal op de accommodatie staan. Dat lijkt heel gewoon, maar dagelijks vinden we lege waterflesjes, bidons en ander afval op de velden en in de dug-outs. Als het koud is, sla je een hockeybal eerder kapot. Laat ook deze niet liggen op het veld en gooi deze weg in een kliko. Afval kan vastvriezen aan de velden wat leidt tot onveilige situaties.

Tot slot is het niet toegestaan om terrasmeubilair, kliko's en ander materiaal dan expliciet bedoeld voor trainingen te gebruiken op het veld. Heb je behoefte aan trainingsmateriaal? Meld je dan bij de materiaalcommissie.

Dank voor jullie begrip en medewerking.

#samensterk #samendoen #wijmhcz